Signál a šum v éře Žurnalistiky 5.0 – komparativní perspektiva novinářských žánrů automatizovaných obsahů
Poskytovatel | Technologická agentura ČR |
Program | ÉTA |
Kód projektu | TL05000057 |
Účastníci | Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy (koordinátor), České vysoké učení technické v Praze, Český rozhlas |
Cílem projektu, propojujícího žurnalistiku a počítačové vědy, je komparativní perspektiva a reflexe novinářských žánrů po nástupu automatizované žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence. K zásadním proměnám, jež budou zkoumány, dochází v oblasti tzv. newsgatheringu (např. problematika automatizace novinářských zdrojů ve vazbě na fakticitu a správnost informací, tedy odlišení signálů od šumu, ale též potlačování nerovnováh u jednotlivých typů zdrojů, tzn. dominance mužských zdrojů na úkor ženských apod.) a news production (např. automatizovaná tvorba audiovizuálních obsahů, včetně robotického hlasatele). Na obě entity novinářského pole je nazíráno prizmatem recipientů obsahů. Výstupy projektu mají následně přispět k minimalizaci nežádoucích dopadů technologií na člověka.
Projektový tým FSV UK (4)
Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Členka týmudoc. Mgr. Barbora Vidová Hladká, Ph.D.
Členka týmuprof. Ing. Beáta Gavurová, Ph.D.
Členka týmuSdílejte událost s ostatními
Související projekty
Programme on Environmental Communication
Tento čtyřletý výzkumný program má za cíl přeformulovat environmentální komunikaci, tj. začlenit pokročilé a inkluzivní chápání environmentální komunikace do výzkumu, politiky a praxe tak, aby mohla účinně podporovat transformace udržitelnosti.
Expoziční vzdělávací nástroje Paměti národa pro 21. století
Jádrem projektu je experimentální vývoj a aplikovaný výzkum nových technologií a unikátního software pro podporu muzeální zkušenosti a vzdělávání. Interaktivní muzejní exponáty, hry či virtuální realita pro muzeum Paměť národa…
Umělá inteligence, média a právo
Projekt definuje zákonné i podzákonné podmínky spravedlivé ochrany osobní autonomie a práva na informační sebeurčení jednotlivce při používání umělé inteligence v oblasti personalizace zpráv, reklam a dalšího obsahu prostřednictvím hromadných…