Ways of imagining in children’s lives with information texts (WONDRE)
Poskytovatel | European Research Council Executive Agency (ERCEA) |
Program | HORIZON ERC Grants |
Kód projektu | 101114939 |
Účastníci | Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova |
Co to vlastně znamená, když nás nějaká informace doopravdy zaujme? A jak takový moment zakoušejí děti? Projekt WONDRE, v jehož centru bude stát prožívání dětí ve věku 9 – 11 let, se zaměří na současný rozmach dětské obrázkové nonfikce. Co tyto informační texty dětem přinášejí ve smyslu prožitku a jak sytí jejich imaginaci? Jak posouvají jejich vnímání smyslové reality i sebe sama? A jak mohou zapadat do jejich ostatního života s informacemi o skutečném světě? Naše představy o čtenářství se tradičně pojí s beletrií, vzdělávání se pak spojuje především s učebnicovými texty. Málokteré dítě těmto dvěma typům četby vysloveně holduje. Většina dětí ale zná pocit okamžitého zaujetí fakty, často i poměrně specializovanými. Zatímco v souvislosti s beletrií se běžně mluví o emocích, představách apod., prožitky informačních textů dosud neznáme a neumíme pojmenovat. Můj projekt, situovaný na pomezí humanitních a společenských věd, bude na tyto prožitky cílit. Pomocí kvalitativních a kvalitativně-kvantitativních postupů navíc propojí perspektivu dětí s pohledem tvůrců knih, rodičů a dalších dospělých. Ve spolupráci s mezioborovým týmem tak zhodnotíme a rozšíříme kreativní výzkumné metody vyvinuté v mém dosavadním výzkumu dětského prožívání beletrie. Ten mj. ukázal, jak moc je dětské chápání toho, kdo je to vůbec čtenář, zúžené právě na beletrii. Naznačil ale, že nonfikce může stimulovat imaginaci podobně silně jako beletrie, avšak že se s ní pojí zcela odlišné formy čtení a jiné přidružené aktivity. Důležitým výstupem projektu bude obrázková knížka o dětském čtení vytvořená ve spolupráci mladých umělců a dětí samotných, která dospělé čtenáře poučí o různorodosti a zároveň křehkosti čtenářství v citlivém věku prvního stupně základní školy.
Projektový tým FSV UK (5)
Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Hlavní řešitelkaMgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
Členka týmuSarah Céline Véronique Caré, Ph.D.
Členka týmuMgr. Karolína Šimková
Členka týmuSouvisející události
2nd International Children and Youth Perspectives Conference
Sdílejte událost s ostatními
Související projekty
Combating Fiscal Fraud and Empowering Regulators (COFFERS)
Since 2008 ‚fiscal leaks‘ have become an immediate policy challenge for EU governments, partly as a result of tax abuse. The COFFERS project unfolds as EU tax authorities transition to…
Global Excellence in Modelling of Climate and Energy (GEMCLIME)
Projekt se zaměřuje na významné aspekty energetické ekonomiky a změny klimatu. Projekt se zabývá globálními a komplexními vědeckými a politickými problémy.…
Za hranice hegemonických narativů a mýtů. „Pohnutá minulost“ v dějinách a paměti středovýchodní a jihovýchodní Evropy
Cílem projektu je zkoumat historické narativy „pohnuté minulosti“, které sehrály významnou roli při formování moderních národů a kulturních identit „imaginárních společenství“ v celé středovýchodní a jihovýchodní Evropě. Navrhovaný projekt tyto…