Ways of imagining in children’s lives with information texts (WONDRE)
Poskytovatel | European Research Council Executive Agency (ERCEA) |
Program | HORIZON ERC Grants |
Kód projektu | 101114939 |
Účastníci | Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova |
Co činí informaci poutavou a co vůbec znamená, když je takto vnímána? Na základě pohledu zaměřeného na dítě a na nově vznikající literární formu budu zkoumat, jaké imaginativní prožitky jsou hnacím motorem současného boomu dětských naučných obrázkových knih. Jak tyto knihy nutí děti k představivosti, tj. jak posouvají jejich vnímání smyslového světa a sebe sama? Jaké místo mohou zaujmout v každodenním kontaktu dětí s informacemi? „Silný čtenář“ současné společnosti je milovníkem beletrie; dítě, které si libuje ve formálních učebních materiálech, je ‚pilným studentem‘. Většina čtenářů ve věku 9-11 let není ani jedním z nich, ale mnozí občas hltají zábavná fakta, někdy na vysoce odborná témata. Počet dětských naučných obrázkových knih v poslední době prudce vzrostl, ale na rozdíl od beletrie nemáme žádné koncepční nástroje pro uchopení imaginativních a obecně citových prožitků, které literatura faktu vyvolává. Projekt WONDRE, do něhož jsou zapojeny děti, rodiče, autoři a další aktéři, tuto mezeru napraví. Povedu tým vědců z oblasti společenských věd (gramotnost, mediální gramotnost, dětství) a humanitních věd (literatura), přičemž budu sama procházet oběma světy a využívat své další odborné znalosti v oblasti imaginace a poznávání. Budeme kombinovat focus groups, rozhovory, průzkumy, obrazovo-textové analýzy a Q studie, čímž radikálně posílíme sestavu metod, kterou jsem začala rozvíjet ve své předchozí práci na téma zkušenosti dětí s beletrií. Tento výzkum ukázal předpojatost fikce v dětské interpretaci toho, co znamená „být čtenářem“. Naznačil, že literatura faktu může podněcovat stejně přesvědčivé představy jako beletrie, ale také že děti, které dávají přednost literatuře faktu, se mohou lišit od fanoušků beletrie v tom, jak udržují své představy prostřednictvím jiných textů, pomůcek a činností.
V rámci projektu WONDRE vznikne také vícejazyčný digitální CNP o čtení, který společně vytvoří účastníci a studenti uměleckých škol s cílem posílit postavení mladých čtenářů a společně odhalit, jak informace souvisejí s představivostí v nejzranitelnějších fázích vývoje gramotnosti.
Sdílejte projekt s ostatními
Související projekty
Centrum pro transdisciplinární výzkum násilí, traumatu a spravedlnosti (VITRI)
Centrum pro transdisciplinární výzkum násilí, traumatu a spravedlnosti představuje centrum pro studium kolektivního násilí, rekonciliace a tranzitivní spravedlnosti na Univerzitě Karlově.VITRI usiluje o to iniciovat spolupráci mezi různými disciplínami a…
Pražské centrum pro výzkum míru
Předložený mezifakultní projekt navrhuje založení nového interdisciplinárního centra pro výzkum míru a konfliktů v mezinárodní politice. Podílí se na něm akademici z oblasti mezinárodních vztahů, bezpečnostních studií, historie, mezinárodního práva,…
Centrum pro pokročilá ekonomická studia
Cílem projektu je udržet vysokou kvalitu základního výzkumu v oblasti ekonomie na UK a spolupráci mezi pracovišti, které se na UK ekonomickým výzkumem zabývají: CERGE a IES FSV. Finanční podpora…