Ukázat všechny projekty

Integrální výzkum textu a četby (InT&L)

Poskytovatel Univerzita Karlova
Program Primus
Kód projektu PRIMUS/20/HUM/005
Účastníci Filozofická fakulta Univerzity Karlovy (do roku 2023 koordinátor), Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy

Navrhujeme skupinu nově propojující systematický výzkum textu (kvantitativní a kvalitativní, teoretické a experimentální metody) s terénním výzkumem čtení (např. ve škole). Účelem bude prohloubit poznání procesu čtení coby průniku mezi textem, jednotlivcem a bezprostředním okolím (vrstevníci, učitel). V prvních 2 projektech (P1–2) budeme zkoumat, jak žáci ve věku 7–11 let při čtení zapojují vtělenou zkušenost (embodiment). V P1 budeme postupovat směrem text→čtení. Vyvineme anotační metodu zaměřenou na znaky vtělenosti v textu (slovesa pohybu, metafory aj.) a uplatníme ji v kvantitativních analýzách četby pro ZŠ. Potom budeme za použití videotechniky zkoumat, nakolik tyto znaky zakládají smyslový prožitek (představy) v žité výukové praxi, ať už verbalizovaný, či nikoliv (gesta). V P2 budeme postupovat směrem čtení→text. Nejprve se budeme žáků ptát, jak prožívají různorodé texty školní a mimoškolní četby. Data z rozhovorů zpracujeme z hlediska verbálních i neverbálních projevů vtělenosti. Provedeme analýzy textů, k nimž budou žáci odkazovat; dále upravíme anotační metodu. Budeme publikovat syntézy poznatků z P1–2, spolupracovat se vzdělávacím sektorem a žádat o výzkumné granty EU.

Chcete se o projektu dozvědět více? Kontaktujte nás!

Hlavní řešitelka
Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
+420 222 112 296
anezka.kuzmicova@fsv.cuni.cz

Sdílejte projekt s ostatními